top of page

Vikten av ett proffsigt bokomslag.

Det finns ett engelskt ordspråk som lyder ˮDon’t judge a book by its coverˮ, det vill säga döm inte hunden efter håren. Frågan är: rättar sig dagens bokläsare efter dessa gamla visdomsord? Nej, inte alls. Den överväldigande majoriteten av alla som söker efter något att läsa väljer bok efter omslaget. Både illustration, typsnitt och utformning styr vad man plockar upp för att kika närmare på och avgör ofta redan från början vad läsaren kommer att tycka om innehållet. Man kan därmed säga att omslaget är bokens allra första sida. Ett bra bokomslag är en reklampelare, det som lockar någon att dyka in i den värld illustrationen förespeglar. Omslaget berättar inte bara vilken genre det handlar om utan också vilken sorts personer man kan förvänta sig att möta på bokens sidor. Omslaget talar helt enkelt till läsarens känslor. På samma sätt skrämmer usla och illa genomförda omslag bort dem. En uppenbart billig eller illa vald illustration, överanvända typsnitt, slarvig positionering och en intetsägande titel sänder en tydlig signal om att innehållet är lika ointressant och undermåligt som bokens utseende. Omslaget kan döda intresset och sedan spelar det ingen roll hur fantastisk berättelsen kanske är. Även om man känner till bokomslagets styrka vad gäller att försäkra läsaren om innehållets kvalitet och underhållningsvärde är det inte alltid man lyckas. Inför utgivningen av min rysare Natten jag dog var både jag och förlaget mycket nöjda med omslaget. Både formgivning och illustration var genomarbetade, med upphöjd text, skön struktur och en skyddande första sida av tjockt papper i samma färg som omslaget. Det gav en lyxig känsla och vi tyckte att boken stod ut och förmedlade allt det boken handlade om.

Originalomslaget till vänster, den nya jackan till höger.

När Natten jag dog landade i boklådorna visade det sig emellertid att vi hade fel. Lejonparten av de som läste boken gav mycket positiva omdömen, men problemet var att köparna inte upptäckte den. Den stack inte ut och presenterade inte heller innehållet tillräckligt tydligt. Så snart vi insåg detta tog vi fram en ny jacka, något jag tror är ganska ovanligt. Den nya illustrationen är mycket noga med att förmedla både känsla och genre, men talar förmodligen mer till yngre läsare än till äldre. Detta är i så fall synd, eftersom Natten jag dog innehåller en del våldsamma scener som bättre lämpar sig för en vuxen läsekrets. På det stora hela taget var den nya jackan emellertid ett lyckat drag. Under arbetet med min nya skräckroman, Vinterdöda Ting, lade jag därför extra tid och energi på att skaffa just den omslagsillustration jag ville ha. Jag fann den hos den ryskamerikanske konstnären George Grie. Illustrationen skapar just den känsla jag vill förmedla och stämmer nästan kusligt väl överens med en särskild del av berättelsen. Den låter till och med havet skymta bortom ytterporten – en icke oviktig detalj eftersom huvudpersonen inleder sitt äventyr med en resa över Östersjön.

Omslagsbilden till Vinterdöda Ting.

I dagens mördande konkurrens krävs det naturligtvis betydligt mer än ett bra omslag för att en bok ska finna sina läsare, men presentationen är ändå en så betydande del av den färdiga boken att man inte har råd att slarva med det. Omslaget kan helt enkelt avgöra huruvida din bok blir en framgång eller efter en tid bara kan hittas i en undanskymd realåda – eller inte alls. Boken måste helt enkelt vara som en vackert inslagen julklapp.

Utvalda inlägg

Blogginlägg

Search By Tags

Follow Us

  • Facebook Classic
  • Twitter Classic
  • Google Classic
bottom of page